Eerste editie van FTI Festival lokt 177.500 bezoekers en sluit tien dagen tech af met een klapper in het Sportpaleis

Download hier beelden in hoge resolutie

In het Sportpaleis en de Lotto Arena in Antwerpen zijn de laatste uren van de eerste editie van het FTI Festival ingezet. Reeds meer dan 33.000 jonge en minder jonge kijklustigen kwamen het afgelopen weekend tijdens het FTI Slotfestival weetjes verzamelen, demonstraties en showcases bijwonen, deelnemen aan workshops en naar inspirerende talks luisteren. Dat brengt het totale aantal bezoekers op 177.500. Het FTI Slotfestival vormde de kers op de taart van Flanders Technology & Innovation festival, een tien dagen durend technologie- en innovatiefestival waarmee de Vlaamse regering in de verf wou zetten hoe innovatief en hoogtechnologisch onze regio is, en wou aantonen hoe we onze regio wapenen voor de toekomst.

"Flanders Technology & Innovation was tien dagen lang een enorm succes”, zegt de minister-president van de vlaamse regering en vlaams minister van buitenlandse zaken, cultuur, digitalisering en facilitair management. “We hebben hiermee een golf van positiviteit en vooruitgangsgeloof door heel Vlaanderen gejaagd. De festivals maakten tastbaar dat Vlaanderen wel degelijk een schitterende toekomst wacht, als we innovatieleider van Europa blijven. We kunnen een nog beter Vlaanderen afleveren aan onze kinderen en kleinkinderen. FTI was een memorabele gebeurtenis voor heel veel jonge mensen, die we voorgoed hebben warm gemaakt voor technologie en innovatie. Een warm dankjewel aan iedereen die bijdroeg tot het succes van FTI. We zullen dit project nu duurzaam verankeren, zodat het de volgende jaren verder kan opbloeien."
“Met het FTI festival wouden we Vlamingen en vooral ook jongeren enthousiasmeren rond onderzoek en technologie”, vult de vlaamse minister van werk, economie, innovatie & landbouw aan. “Dat we met de eerste nieuwe editie van het FTI festival de kaap van 150.000 bezoekers overtreffen, is dan ook fantastisch nieuws. Ik heb het zelf in de verschillende deelfestivals en op het slotfestival kunnen zien, zowel jongeren als een professioneel publiek zijn aanwezig en enthousiast. Dat is bijzonder belangrijk om hen te laten zien welke schitterende innovaties hier door onze bedrijven en kennisinstellingen worden ontwikkeld. Met de hoop de jongeren zo warm te maken voor technologie en STEM-richtingen, dat ze zo kunnen meewerken aan oplossingen voor maatschappelijke problemen zoals het klimaat of een betere gezondheidszorg.”
Ook Dries Mahieu, FTI festivaldirecteur, blikt tevreden terug: “onze belangrijkste missie was om de Vlaming te enthousiasmeren rond tech en innovatie in het algemeen, en meer specifiek die van eigen bodem. De diversiteit van het aanbod en de geografische spreiding bleek een schot in de roos. Nu we de eerste editie met een klap op de vuurpijl afronden in het Sportpaleis en de Lotto Arena in Antwerpen, blikken we alvast vooruit naar 2026. Vanaf de meet aan was het duidelijk dat dit geen eenmalig evenement moest worden, maar een langer durend en breed gedragen project. FTI Festival is here to stay!”

Ook de deelfestivals die plaatsvonden in elke Vlaamse provincie en in Brussel spreken van een succes dat de verwachtingen overtreft:

Louis Jonckheere, CEO Wintercircus voor FTI Gent"FTI Gent bereikte meer dan 20.000 mensen. We lieten de mensen betoverd achter, onder de indruk van technologie, innovatie, historiek en toekomst. Het leverde een shot optimisme en geloof in de toekomst op bij duizenden mensen. Missie volbracht!"
"We hebben alles uit de kast gehaald en het heeft geloond", zegt Vincent Vanderbeck, CEO van Hangar K en organisator van FTI Kortrijk"Dit festival heeft onze wildste dromen overtroffen. We hadden een sterk geloof in ons concept, maar de reactie van het publiek was nog overweldigender dan we ons ooit hadden kunnen voorstellen. De Club of the Future trok massa's bezoekers en bood een voorproefje van hoe de toekomst van entertainment eruit zou kunnen zien. De Unwrap Arena, FuturED, en de klas van de toekomst hebben een divers publiek een blik gegund op de toekomst van leren en spelen. Bovendien hebben onze twee conferenties professionals geïnspireerd en een vooruitblik gegeven op de aankomende innovaties."
Jan Paesen, CEO Leuven MindGate voor FTI Leuven: ​ "We zijn enorm tevreden met de beweging die we met FTI and& ook hier in Leuven in gang hebben gezet met meer dan 23.000 bezoekers. Vooral blij dat we, in Leuvense traditie, vooral de maatschappelijke impact van innovatie voor toekomstige generaties hebben belicht. We ontvingen heel wat fijne reacties op deze insteek."
"FTI Brussel liet het publiek kennismaken met innovaties waar VUB en haar partners pionier in zijn", vertelt Pieter Ballon, Vice-rector VUB en organisator van FTI Brussel"In het hart van Brussel toonden we doorbraken in A.I., Mobiliteit, Biologie, Media en Govtech. In de Vlaamse Rand lanceerden we proeftuinen in decarbonisatie, robotica, fotonica en medische spitstechnologie. VUB als Vlaamse universiteit in Brussel wordt zo ook meer en meer de Brusselse universiteit in Vlaanderen."
Inge Neven, CEO VITO/G-STIC en organisator van FTI Hasselt“Met FTI Hasselt hebben we de lat hoog gelegd: innovatie en technologie inzetten op duurzaamheid van ‘de stad van de toekomst’ vraagt een breed draagvlak met actoren die op alle niveaus willen mee- en samenwerken. Dat hebben we ook bereikt gedurende het zes dagen durende festival in Hasselt en in Genk. ​ We hebben burgers meegenomen in een positief transitieverhaal. We hebben hen – soms letterlijk – laten proeven van wat technologie voor hen kan betekenen. Lokale besturen zijn inspiratie komen opdoen en ze hebben die gedeeld. ​ Bedrijfsleiders en managers hebben nieuwe ideeën opgedaan en gelanceerd en experts en studenten zijn samen discussies aangegaan. Tijdens FTI Hasselt hebben de verschillende actoren en partners elkaar en elkaars werk weer wat beter leren kennen... We hebben vele zaadjes gezaaid die we graag in de komende maanden en jaren verder laten uitgroeien. Voor ons smaakt FTI Hasselt naar meer.”

Persberichten in je mailbox

Over Flanders Technology & Innovation

Over FTI
FTI staat voor Flanders Technology & Innovation. Een nieuw, wervend maatschappelijk project waarmee de Vlaamse regering onze regio wil wapenen voor de toekomst. FTI wil mensen en kennis verbinden om innovaties te creëren die onze concurrentiekracht en het welzijn van de samenleving op een duurzame manier versterken. FTI ontwikkelt een traject vol initiatieven om technologie & Innovatie in Vlaanderen in de etalage te zetten, STEM-opleidingen te promoten en burgers aan een job te helpen in de verschillende beleidsdomeinen.

FTI zet concrete, doelgerichte projecten op om de uitdagingen van morgen nu al op te lossen, zoals onder meer de allereerste Open Technologie & Innovatiedag. FTI is een samenwerking tussen de Vlaamse Overheid en de privésector. Zes officiële partners ondersteunen het project: Hangar K, Wintercircus, Scale-ups.eu, Leuven Mindgate, VITO & VUB. Meer info op fti.events

fti@talkie.be

fti.events